více než jen cvičení – pro děti od 2 měsíců do 3,5 let
Společně cvičíme, tvoříme, zpíváme, hrajeme si, objevujeme, masírujeme, ochutnáváme zdravé dobroty, sdílíme a radujeme se s dětmi.
Spoluprožíváme a vzájemně se obohacujeme.
Každý čtvrtek a nově i středu v ZŠ Husova v Humpolci. Můžete se inspirovat, jak si s dětmi užít čas tvořivě a smysluplně. Je to čas jen pro Vás a Vaše dítě.
… rozzářené dětské oči, úsměv, nadšení a nekonečná dětská energie naplňují naše životy štěstím…
Hlavní smysl cvičení
Rodiče jsou informováni nejen o psychomotorickém vývoji (hrubá a jemná motorika), ale také o vývoji řeči, komunikaci, sociálních dovednostech, stravování, slavení svátků během roku, jak přirozeně v souladu s přírodou si poradit s nejčastějšími nemocemi, a o dalších věcech.
- Podpora vztahu mezi rodičem a dítětem – vědomé rozvíjení a upevňování rodičovského pouta.
- Vzájemná sociální podpora – bezpečný prostor pro sdílení radostí i starostí.
- Inspirace rodičů, jak s dítětem trávit společný čas, jak si s ním hrát.
- Znovu osvěžit zapomenutá česká říkadla, básničky a písničky.
- Vzájemné obohacování se, inspirace, výměna zkušeností.
Přínos pohybových hrátek
- přirozeně a harmonicky rozvíjejí pohyblivost, stabilitu, orientaci v prostoru
- děti získávají lepší vědomí sebe sama rozvíjením vědomí těla
- rozvíjí jemnou i hrubou motoriku, senzomotorickou inteligenci
- podporují rozvoj sluchových a zrakových schopností
- rozvíjí jazykové dovednosti
- zlepšují trávení a spánek
- učení se prvním sociálním kontaktům a komunikaci s ostatními dětmi
- rozvíjí schopnost soustředit se, zapojovat do činnosti, ale také se uvolnit, zklidnit
- zlepšují dýchání a schopnost rodiče i dítěte najít pomocí dechu svůj střed – rovnováhu
- citové vazby mezi rodičem a dítětem jsou rozvíjeny a upevňovány
- prohlubuje se radost ze cvičení a společné hry
Struktura hodiny
- Začínáme relaxací. Jedná se o společné naladění, zklidnění za doprovodu kantely (pro děti jasný signál, že se začíná).
- Vítací rituál – společné pozdravení.
- Následuje postupné protažení, rozehřátí, uvědomění a prožívání celého těla od nohou až k hlavě. Vše pomocí her s říkadly a písničkami (v leže, sedě na zemi).
- Cviky ve stoje-s nechodícími dětmi formou nejrůznějších úchopů, jako jsou houpání, točení, zdvihání, vyhazování, aj. S chodícími dětmi pohybové, kruhové hry, tanečky, či jiné pohyby v prostoru.
- Na velkých míčích houpání, skákání, natřásání, bubnování, koulení apod.
- Překážkové dráhy s využitím rozmanitých pomůcek a nářadí.
- Tematická část hodiny je procvičování a informace o hrubé a jemné motorice, různé hry pro rozvoj všech smyslů, inspirace a doporučení pro rodiče, ochutnávka zdravých dobrot, tvoření, hudba, masáže, slavení svátků během roku.
- Závěrečný rituál – rozloučení.
Ke cvičením a hrám využíváme různé pomůcky, jako například barevné šátky, obruče, prolézací pytel, padák, různé druhy míčů (od malých míčků přes overbooly až po velké míče), rytmické hudební nástroje a spoustu dalších.
Díky rytmickému a pravidelnému uspořádání lekce děti získávají životní sílu.
Všechny aktivity s dětmi jsou doprovázeny říkadly, básničkami a písničkami a tím sytíme dítě jejich krásou a přirozeným rytmem. Dítě se učí nasáváním, vše co jej obklopuje, to jej tvoří.
„Zacházej s dětmi tak, jako by už byly lidmi, jimiž jsou schopné se stát“
Děti napodobují, zkoušejí, dosahují cílů, radují se a rodiče se radují s nimi. Dochází ke vzájemnému rozpoznávání nálad, emocí, potřeb, pocitů.. a tím k rozvoji emoční inteligence. Především se však rozvíjí sebevědomí a důvěra, což je velmi důležité mateřské (rodičovské) pouto, ovlivňující vztah po celý zbytek života.